גיליון 224: תיקון הברית

[label style=info icon=heart]הלימוד מוקדש לעילוי נשמת דוד בן אליעזר[/label]
צדיקים יקרים,
האם אצטרך להזכיר לך את ההבטחה שלך אם יומיום אנו מבצעים את הפעולה? לא! למה אנו צריכים לייצר ברית? למה אנו צריכים סימנים בשביל לזוכרה? כי את הטוב אנו במהרה שוכחים, כי את הטוב היומיומי אנו מקבלים כמובן מאליו ואם אין תזכורת – עלול אותו רגע נפלא ללכת לאיבוד.
***
בדורנו רבים שמים את יהבם על הכסף/הכבוד/והקשרים החברתיים, כאילו הם שיעמדו לטובתנו להמשך, אבל טעות גדולה היא זו, כפי שאמרו חז“ל: ”הוו זהירין ברשות, שאין מקרבין לו לאדם אלא לצרך עצמן. נראין כאוהבין בשעת הנאתן. ואין עומדין לו לאדם בשעת דחקו“ [מסכת אבות פרק ב]

[blockquote quote=’סביר להניח שגם היום פעלת לטוב למרות פועלו הרע של חברך.
בזכות זיכרון העבר שלך עימו.
ייקר את הרגע וחשוב על העבר הזה שוב, והפעם כ“זכרון שמח“ מהעתיד.’ align=’left’ max_width=’300px’]

ולפעמים ההבטחה ההדדית מגיעה לדרגה של ברית מתוקף רמת המחוייבות הגדולה, והזכות האדירה המתקבלת בצידה. מספר פעמים במקרא קיבל עם ישראל הבטחה מהקב“ה לטובה:
ברית בין הבתרים – הבטחת ריבוי זרע אברהם וישיבתו בארץ ישראל ”וַיֹּאמֶר הַבֶּט נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים אִם תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם וַיֹּאמֶר לוֹ כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ. וְהֶאֱמִן בַּה‘ וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה. וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי ה‘ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאוּר כַּשְׂדִּים לָתֶת לְךָ אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת לְרִשְׁתָּהּ. … וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה…. וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל… בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת ה‘ אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת. אֶת הַקֵּינִי וְאֶת הַקְּנִזִּי וְאֵת הַקַּדְמֹנִי. וְאֶת הַחִתִּי וְאֶת הַפְּרִזִּי וְאֶת הָרְפָאִים. וְאֶת הָאֱמֹרִי וְאֶת הַכְּנַעֲנִי וְאֶת הַגִּרְגָּשִׁי וְאֶת הַיְבוּסִי“ [בראשית פרק טו]
הבטחה שאנו מיוחדים מכל העמים
”בָּנִים אַתֶּם, לַה‘ אֱ-לֹהֵיכֶם“ [דברים פרק יד, א]
***
מייקרים החכמים אודות שמירת הברית (לא לשפוך זרע לבטלה), ומביאים את יוסף כדוגמה לשכר העצום (משיח מצאצאיו) שקיבל בזכות עמידתו מול אשת פוטיפר, אבל כל הטוב המובטח עדיין לא מקנה כלים לעמידה בימינו מול שטף היצרים הגירויים ששולחים עלינו.
רבי נחמן מלמד, מחזק ומבטיח שכמי שאוהבים אותם בשמיים עד אין קץ, גם לנו תמיד יש סיכוי, תמיד יש מסלול פשוט לחזור לדרך הישר:
קרא את ”התיקון הכללי“!
עשה תשובה (וידוי, חרטה ובקשה לעתיד)
ותאמין שאתה יכול להמשיך בדרך בשמחה!
העצה:
עץ פרי, יהיה אשר יהיה,
מתבסס על המים שנמצאים במקומו אפילו בשביל הפרי המובחר ביותר,
אין לו זכות לבחור את מקום מושבו.

האדם מגדל את חייו וכוחו לפי הדעת אותה רוכש,
בניגוד לדומם, לצומח ולחי, האדם הוא בעל בחירה,
ובראש ובראשונה למי להקשיב… למי להאמין!
עצתי להאמין למי שמחזק את אמונתך שאוהבים את פועלך הטוב… תראה איך שתראה!

אז את הטוב בחייך ייקר – והודה על הנותן לך אותו,
את הרע בחייך עזוב – ובקש לא לפוגשו שוב.
ואם נפלת שוב … אל תתרגש … פשוט קום שוב!

להורדת דיוור

וידאו

ארגון אזמרה - תיקון הברית - ליקוטי הלכות הלכות יום כיפור הלכה א - שיעור מלא

כתיבת תגובה