גיליון 237: למרות הבילבולים

[label style=info icon=heart]הלימוד מוקדש לעילוי נשמת דוד בן אילה[/label]
צדיקים יקרים,
א: אני אומר זה הזמן לפנות ימינה! ועכשיו הזמן לקום וללכת לשם!
ב: אבל לילה עכשיו! … א: אההה אז אולי …
פעמים רבות אנו נחושים במחשבותינו פנימה שאנו יודעים את הטוב ביותר … אבל כאשר ננסה לממשה, המציאות תטפח על פנינו. ”רבות מחשבות בלב-איש“ [משלי כא, יט] כי לפעמים דווקא ריבוי ”החכמה“ מרבה את הבלבול.
***
לאדם המונהג על פי שכלו יהיה קשה להודות שאינו באמת יודע מה יוליד יום/שבוע/שנה, כי הוא מחפש וודאות, מחפש תמונה ברורה, יעד מוגדר ביותר.
אבל אדם ההולך באמונה אמנם לא ידע את העתיד, אך עובדה זו לא תטריד את מנוחתו. וזה לא יפריע לו לציין לך קווים מנחים אליהם שואף, וידע לומר לך שבטוח יהיה בסדר, שכן הקב“ה, ברחמיו, אשר דאג לו עד כה ימשיך ויעתיר עליו שפע גם לעתיד לבוא.
[blockquote quote=’גם היום אתה עתיד להתלבט במה לבחור, לעשות טוב … או לוותר…
באותו רגע ברר בראשך מיהו הדובר, ואל תתפלא אם תחוש שהוא מצטמק כמי שנתפס בקלקלתו. ‘ align=’left’ max_width=’300px’]
ביקש תלמיד רבי נתן שיתפלל עליו ויפטור אותו מבעיותיו, ענה לו רבי נתן: שקיבלנו מרבי נחמן דרך ועצות למען נצליח לעבור אותן.
***
איך אתה יודע שאתה בדרך הנכונה?
כאשר אתה עוסק בטוב או
כאשר אתה רוצה לעסוק בטוב ומרגיש התנגדות, ואפילו תהיה ההתנגדות חזקה אל תרפה … אל תלך אחור שכן אולי אין זמן זה להתקדם קדימה אבל אלו זמנים להשתמש עם לימודך הקודם ”וּבָעֵת הַזֹּאת בְּוַדַּאי צְרִיכִין לְהַחֲיוֹת עַצְמוֹ רַק עִם הַהַרְחָבוֹת שֶׁבְּתוֹךְ הַצָּרוֹת, כִּי הֵם נִפְלְאוֹת תְּמִים דֵּעִים“ [עלים לתרופה מכתב רג] בעת המעברים הקשים, החייה ושמח עצמך מהדברים קטנים אשר אפשר שיצמחו לנו לתועלת ואו שהיו יכולים להיות כרגע גרועים יותר.
***
לדוגמה: ”לְעֵת עַתָּה אֵין לִי שׁוּם מְנִיעָה לְהִתְפַּלֵּל וְלִלְמֹד וְכוּ’ רַק מֵהַטְּרָדוֹת וְהַבִּלְבּוּלִים שֶׁמְּבַלְבְּלִים. וּמִלְחָמָה זֹאת צְרִיכִין לִלְחֹם תָּמִיד, לְגָרֵשׁ הַבִּלְבּוּלִים. כִּי גַּם עַתָּה כָּל הַבִּלְבּוּלִים וְהַפְּחָדִים הַמְּבַלְבְּלִים הֵם בְּחִנָּם, בִּפְרָט בִּשְׁעַת הַתְּפִלָּה, שֶׁבְּוַדַּאי אֵין מוֹעִילִים כְּלָל מַה שֶּׁחוֹשְׁבִין“ [עלים לתרופה מכתב רג], לא אנו בראשנו נמצאות המחשבות המבלבלות, ולא רק אצלנו הן מופיעות בצו 8, בזמן הלא נכון!
***
אבל לא משאיר אותנו רבי נתן עם תיאוריה נדרשת בלבד אלא מדריך אותנו בעצה מעשית: נכון שצריך לדון במחשבה הטורדנית, אבל בזמן הנכון!
ואם אינך מצליח לגרשה הקשב לעצת רבי נחמן: הַמַּחֲשָׁבָה בְּיַד הָאָדָם לְהַטּוֹתָהּ כִּרְצוֹנוֹ לְמָקוֹם שֶׁהוּא רוֹצֶה.
וְאִי אֶפְשָׁר שֶׁיִּהְיוּ שְׁנֵי מַחֲשָׁבוֹת בְּיַחַד כְּלָל. וַאֲפִילּוּ אִם לִפְעָמִים מַחֲשַׁבְתּוֹ פּוֹרַחַת וּמְשׁוֹטֶטֶת בִּדְבָרִים אֲחֵרִים וְזָרִים הִיא בְּיַד הָאָדָם לְהַטּוֹתָהּ בְּעַל כָּרְחָהּ אֶל הַדֶּרֶךְ הַיָּשָׁר לַחֲשׁב מַה שֶּׁרָאוּי“ [ליקוטי מוהר“ן תנינא תורה נ]

העצה:
באופן פרדוקסלי רבות מהמחשבות המטרידות שלנו במשך היום הן איך להימנע מהטרדות והבלבולים, הרוצה באמת שקט נפשי… טוב יעשה אם יניח מחשבות אלו ויעסוק במחשבות איך לעשות טוב… ואז אחרי המחשבות יגיעו המעשים הטובים שיפיחו בו שמחה.
ועם הצרות … נתמודד בזמנם, אז נמצא שמוחנו לא מותש ממחשבות ריקות בדרך,
אלא הוא בשיא כוחו כמי שהתעורר רענן לעבודה.

להורדת דיוור

וידאו

הרב אליהו גודלבסקי | למרות הבלבולים - עלים לתרופה - מכתב רג'-רו' - התשעז - פרשת ויגש - שיעור מלא

כתיבת תגובה