גיליון 209: אהבה רבה

[label style=info icon=heart]השיעור מוקדש לכל הישועות דניאל נחמן בן לי ליאורה[/label]
צדיקים יקרים,
מי אוהב אותך יותר, זה שתמיד אומר לך
את החצי אמת שאתה רוצה לשמוע או זה שאומר לך
את האמת השלימה שאתה יכול להכיל? השני, ללא ספק!
אז איך זה שאנו באזמרה תמיד מציינים את הטוב שבכל מעשיך? האם אנו פועלים כפי הראשון? ממש לא!
אנו בהחלט מבינים שלעיתים בעולם איננו רואים נכונה את המציאות, באזמרה מבינים שלעיתים מפאת החינוך אנו שבויים בתפיסה שרק ע“י עונשים נהיה ראויים להתחיל לזכות בשכר היותנו בני מלך, אבל אנו לא מבולבלים, אנו שואבים כוחנו וחיזוקנו מצדיקי האמת, אלו שיודעים להעביר לנו את מידות השם האמיתיות: האומרים שאם היינו מבינים את עוצם הרחמנות עלינו לא היה לנו בחירה אלא להחזיר טובה על הטוב שאנו מקבלים.
[blockquote quote=’נסה למצוא את הדרך לשמוח שיש לך כרית, שיש לך מיטה, שיש לך … תשלים אתה.
כי ההולך עם אושר ממש שיש לו … ללא ספק יהנה מכל דבר נוסף שיקבל.’ align=’left’ max_width=’300px’]
גם דוד המלך הבין שפעמים רבות מתייצב היצר הרע בתוך סביבתנו העושים לנו את החיים קשים, ומנסים לשכנע אותך שכולם אהובים … חוץ ממך!
”אִמְרוּ לֵאלֹקִים מַה נּוֹרָא מַעֲשֶׂיךָ בְּרֹב עֻזְּךָ יְכַחֲשׁוּ לְךָ אֹיְבֶיךָ“ [תהילים פרק סו, ג]. אבל מסיים את המשפט בהברה חד משמעית … כל מי שידע את האמת … יזמר לך תמיד! ויודה לך על מה שקיבל. ”כָּל הָאָרֶץ יִשְׁתַּחֲווּ לְךָ וִיזַמְּרוּ לָךְ יְזַמְּרוּ שִׁמְךָ סֶלָה“
ואכן רבי נחמן מנחה אותנו: רוצה להתקדם?
תתחיל בלראות ולהודות על מה שקיבלת!
***
אבל איך נדע שפועלנו מקובל? האם רק עצם העובדה שיש לנו פרנסה + בריאות + הצלחה + מעשים טובים מרמז על כך שאנו בכיוון? לא ולא!
כל ישראל אהובים ומעשיהם הטובים רצויים, אך נקבל לפי המידה אותה נכול להכיל, כל אדם מתנסה מול מניעות שאמורות לייצר רצונות טובים יותר, אבל אם אינך מצליח למרות כל המאמצים … אולי זה בגלל שאתה מתאמץ מידיי!
נאמר ”איזהו העשיר? השמח בחלקו!“ [מסכת אבות פרק ד משנה א], מידת העשירות שלך לא נקבעת לפי מה שיש לך אלא לפי איך שאתה מקבלה!
***
הלימוד נועד ללמדנו את ההבדל בין האמת לשקר … הדרך להבין ולקבל אותה נכון טמון בתורה, טמון ביכולת שלנו להבחין מיהו מורה אמיתי שמטרתו קירוב לבבות בשלמות, ומיהו מורה עם אינטרס אישי.
***
מלמד אותנו רבי נחמן כלל, איך נדע שהמורה שלנו אמיתי? אם הוא מקרב את ליבך להתקרב לבורא עולם (=מקרב אותך לנסות והידמות למידותיו: רחמנות, צדק, אמת, אהבה, אחווה) – המורה נכון.
אם בלימוד אתה מבין כמה אתה לא בסדר, וכמה אין לך חלק בתורה ובעם ישראל – לא משנה צבע בגדיו, לא משנה תוארו … הוא לא המורה הנכון בשבילך!
העצה:
אם נצליח לשכנע אותך לראות בשמחה עוד משהו אחד ממה שכבר יש לך – עשינו את שלנו!
הדרך לקבל עוד היא: לשמוח על הקיים, ולבקש ברחמנות על שחסר. בלי להציב סטופר, בלי לדחוק את השעה.
כי לפעמים כשהכלי קר ומבקשים לקבל מים חמים… יש למזוג תחילה מעט מים חמים למען יחממו את הכוס ורק אחרי שהיא מוכנה … מוזגים לתוכה את כל התכולה.
כך אתה, הרצונות הן ההכנות הרצויות לקבלת השפע… התמד בחימום הלב בשמחה ואל תקרר אותו בטרוניה.
ויבוא יום ותזכה שיתמלאו משאלות ליבך לטובה.

להורדת דיוור

וידאו

הרב אליהו גודלבסקי | אהבה רבה - עלים לתרופה - מכתב קעז - התשעו - פרשת לך לך - שיעור מלא